5 najczęściej popełnianych błędów marketingowych

błędy marketingowe w salonie

Prowadzenie skutecznych działań marketingowych to nie lada wyzwanie. Nie każdy musi być przecież mistrzem marketingu, a zatrudnienie czy nawet korzystanie z usług zewnętrznego specjalisty to koszt, na który wiele firm nie może sobie pozwolić. Jak więc rozwiązać ten problem?

Na szczęście w 21. wieku możesz liczyć na wsparcie nowoczesnych technologii. Z ich pomocą i odrobiną podstawowej wiedzy, jesteś w stanie sprawnie prowadzić efektywne działania promocyjne, oszczędzając przy tym mnóstwo czasu i pieniędzy. Przy wsparciu odpowiednich narzędzi, dziś każdy może być marketingowym guru. Wystarczy pamiętać, by nie popełniać kilku podstawowych błędów. Jakich?

#1 Brak wiedzy o swoich klientach

Skuteczna sprzedaż czy promocja usług nie jest możliwa, jeżeli nie znasz swoich odbiorców. To właśnie dzięki znajomości ich potrzeb i charakterystyki, jesteś w stanie komunikować się z nimi tak, aby przyciągnąć ich w swoje progi. Co więcej, taka wiedza stanowi także podstawę do podejmowania ważnych, biznesowych decyzji – jak zmiany w ofercie, dostosowanie cen i tym podobne.

Dlatego tak ważne jest, aby gromadzić istotne informacje o odbiorcach swoich usług. W branży beauty pomagają w tym na przykład elektroniczne karty klientów, w których odnotujesz historię wizyt i zakupów, preferencje poszczególnych klientów, zdjęcia “przed i po” (niezwykle przydatne do śledzenia efektów) czy inne ważne zapiski, które z wizyty na wizytę pomagają Ci zapewniać coraz lepszą obsługę.

#2 Nieumiejętność analizowania i długoterminowego planowania

W wielu firmach działania marketingowe podejmowane są bardzo sporadycznie – najczęściej wtedy, gdy właściciel lub manager zauważy spadek sprzedaży. Niestety, nagła, jednorazowa mobilizacja nie przynosi spektakularnych efektów, a co gorsza: pochłania znacznie więcej czasu i energii, niż jest warta.

Najlepsze rezultaty przynoszą dobrze przemyślane, regularne działania, zaplanowane z odpowiednim wyprzedzeniem, w oparciu o analizę bieżącej sytuacji biznesu. I nie oznacza to wcale, że aby je przygotować, trzeba regularnie spędzać długie godziny na tworzeniu skomplikowanych raportów. Wystarczy, że korzystasz z dobrych narzędzi, takich jak system Versum, który automatycznie generuje szczegółowe statystyki z działalności firmy, dostarczając Ci wszelkich informacji, których potrzebujesz, aby dobrze ocenić jej kondycję i zdecydować, jakie kroki zapewnią jej dalszy rozwój.

#3 Nieprzejrzysta strona internetowa lub jej całkowity brak

Ogromna część naszej codzienności toczy się dziś w internecie. Wykorzystujemy go do komunikacji, robienia zakupów czy poszukiwania usług – bo w ten sposób możemy zaoszczędzić wiele cennego czasu, a często także pieniędzy. My, czyli miliony internautów, potencjalnych klientów każdej firmy działającej na jakimkolwiek rynku. Rezygnując z posiadania strony internetowej czy profili w mediach społecznościowych, biznes odcina sobie jeden z najważniejszych kanałów pozyskania nowych odbiorców. Podobnie w sytuacji, gdy strona czy profil istnieje, ale jest zaniedbywany.

Przejrzysta i atrakcyjna strona internetowa spełnia bardzo wiele funkcji. To wirtualna wizytówka firmy, dzięki której potencjalni klienci szybko znajdują interesujące ich informacje na jej temat oraz miejsce publikacji opinii dotychczasowych klientów, które pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku. Strona czy profil na Facebooku mogą także posłużyć do udostępnienia klientom rezerwacji online, dzięki której wygodnie i szybko samodzielnie umówią się na wizytę.

#4 Nieregularna komunikacja w klientami

Żyjemy w czasach, w których coraz chętniej korzysta się z różnego rodzaju usług. Branża beauty to bardzo dobry przykład. Przez ostatnich ostatnich kilka lat rozwija się w zaskakującym tempie, poszerzając swoje grono klientów zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Rośnie także konkurencja na rynku, co z kolei wiąże się dla firm z koniecznością stałego zabiegania o względy i lojalność odbiorców. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak odpowiednio się z nimi komunikować i jak promować swoją ofertę.

Regularna i dobrze dostosowana komunikacja z klientami nie musi być trudna i czasochłonna. Wystarczy, że wykorzystasz wsparcie narzędzi, które nie tylko ułatwiają prowadzenie jej, ale nawet częściowo automatyzują cały proces. Automatyczne przypomnienia SMS i e-mail, wiadomości masowe, marketing automatyczny, wygodny program lojalnościowy, integracja z Facebookiem czy stroną internetową – oto recepta na perfekcyjną komunikację!

#5 Niedocenianie potencjału opinii klientów

Rozwój rynku usług wiąże się także ze zmianą podejścia samych klientów. Dzisiejsi odbiorcy są dużo bardziej świadomi i nie lubią kupować “kota w worku”. Mając wybór, chcą wybierać jak najlepiej – aby nie marnować swojego czasu ani pieniędzy. Dlatego zanim zdecydują się na skorzystanie z oferty konkretnej firmy, szukają informacji i opinii na jej temat.

Mimo to nadal wielu przedsiębiorców nie docenia potencjału opinii. To duży błąd! Dając klientom możliwość wypowiedzenia się na temat Twoich usług, zyskujesz bardzo wiele. Z jednej strony najlepszy monitoring jakości obsługi, który pomaga określić, co udało Ci się dopracować do perfekcji, a nad czym trzeba jeszcze popracować. Z drugiej natomiast skuteczne narzędzie do budowania wizerunku swojej firmy – np. poprzez publikowanie opinii na Facebooku czy stronie internetowej.

Wyeliminowanie podstawowych błędów marketingowych to klucz do skutecznej, a jednocześnie niewymagającej wiele wysiłku promocji firmy. Na szczęście, aby to zrobić, nie musisz wcale przeprowadzać biznesowej rewolucji, ani zatrudniać drogich specjalistów. Wystarczy, że skorzystasz ze sprawdzonych, nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym droga do sukcesu stanie się znacznie krótsza… i zdecydowanie łatwiejsza!

Przekonaj się, jak Versum pomoże Ci w prowadzeniu skutecznych działań promocyjnych!

Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:3    Średnia:5/5]