Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku lub Instagramie?

Zasady organizacji konkursów na Facebooku i Instagramie

Konkurs to dobry sposób na zaktywizowanie swoich fanów w mediach społecznościowych, promocję salonu i pozyskanie nowych klientów. Żeby przyniósł oczekiwane efekty, musi być atrakcyjny i angażujący, ale powinien też trzymać się pewnych reguł. Dowiedz się, jak zrobić konkurs na Instagramie lub Facebooku!

W trakcie czytania tego tekstu możesz pomyśleć: jak to, przecież często spotykam się z takimi konkursami! To prawda. wiele osób organizuje zabawy z nagrodami, które łamią poniższe zasady. Narażają się tym samym na szereg konsekwencji, o których również przeczytasz niżej. Po lekturze samodzielnie zdecydujesz, czy warto ryzykować.

Losowanie odpada – różnice między loterią a konkursem

Loterie, czyli gry, w których zwycięzców wybiera się w drodze losowania, podlegają ustawie o grach hazardowych. To z kolei wymusza na organizatorze konieczność zdobycia zezwolenia, opłacenia go czy stworzenia specjalnej komisji konkursowej. Nie brzmi zachęcająco, prawda? Małym firmom, a często nawet i dużym, zupełnie się to nie opłaca. Aby tego uniknąć, zadbaj o to, by Twój konkurs na żadnym z etapów nie zawierał elementu losowości. Nagrody również przyznawaj nie losowo, ale wedle jasno określonych kryteriów podlegających ocenie. To właśnie zasadnicza różnica między loterią a konkursem. Oceniać możesz prace konkursowe, na przykład komentarze pod Twoim zdjęciem, wyłaniając ten najciekawszy (jeśli takie było kryterium konkursowe).

Nie masz pomysłu na konkurs walentynkowy? Znajdziesz go tutaj!

Organizowanie loterii bez odpowiednich zezwoleń jest zagrożone karą pieniężną i karą grzywny. Co ważne, karę pieniężną mogą ponieść także uczestnicy – mogą zostać zobowiązani do zapłaty równowartości otrzymanej nagrody.

Jak zrobić konkurs na FB lub Insta? Graj zgodnie z zasadami!

Polityka obu platform precyzuje zasady przeprowadzania promocji za ich pośrednictwem, w tym również organizowania konkursów. W obu przypadkach zobowiązujesz się do działania zgodnego z prawem, w tym do stworzenia regulaminu, w którym musi znaleźć się zapis o zwolnieniu serwisów z odpowiedzialności przez każdego uczestnika. Drugim koniecznym zapisem jest informacja, że konkurs lub inna promocja nie są sponsorowane, organizowane ani wspierane przez daną platformę. Jeśli chcesz, by Twój konkurs był zgodny z regulaminem Facebooka, nie możesz wykorzystywać w nim prywatnych osi czasu i powiązań użytkowników ze znajomymi. Niedozwolone jest więc zachęcanie do oznaczania innych osób pod postem lub do udostępniania treści na czyjejś osi czasu. Na Instagramie nie wolno wprowadzać błędnych oznaczeń publikowanych treści ani zachęcać do tego innych. Chodzi tu na przykład o oznaczanie na zdjęciach osób, których na nich nie ma.

Aby mieć pewność, że konkurs, który przygotowujesz, będzie zgodny z zasadami serwisów społecznościowych, warto dokładnie wczytać się w reguły InstagramaFacebooka (punkt 3). Jeśli nie będziesz ich przestrzegać, Twój post konkursowy może zostać skasowany. Grozi Ci nawet blokada fanpage’a.

Organizacja konkursu zgodnie z prawem: pamiętaj o regulaminie

Regulamin konkursu na Facebooku czy Instagramie jest wymagany, ale nie traktuj go jak uciążliwego obowiązku. To również forma zabezpieczenia Twoich interesów, na przykład przed bezzasadnymi roszczeniami.

Oprócz wspomnianych wyżej zapisów, regulamin powinien zawierać informację o tym, kto jest organizatorem, daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu, wzmiankę, kto może w nim uczestniczyć (tu istotne jest wskazanie wieku). Musi również precyzować, na czym polega zadanie konkursowe, jakie nagrody są do zdobycia, w jaki sposób zostaną wyłonieni oraz kiedy i gdzie będą ogłoszeni zwycięzcy. Nie zapomnij o klauzulach RODO.

Jak napisać regulamin salonu? Pobierz nasz poradnik, aby się tego dowiedzieć! W paczce znajdziesz także darmowy wzór regulaminu.

Pamiętaj, że regulaminy są chronione prawem autorskim – nie kopiuj dokumentów innych twórców.

Podatek od nagród w konkursach – co musisz o nim wiedzieć?

Co do zasady, podatek od nagrody w konkursie konsumenckim to 10% jej wartości. Jeżeli jednak jesteś zarówno organizatorem konkursu, jak i podmiotem wydającym nagrodę (czyli robisz to we własnym zakresie, a nie zlecasz przeprowadzenie konkursu zewnętrznej firmie), a jej wartość nie przekracza 200 zł brutto, to według interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej możesz skorzystać ze zwolnienia z podatku od nagrody na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konkursy na Facebooku czy Instagramie mogą przynieść Ci wiele korzyści, jeśli tylko będziesz trzymać się obowiązujących zasad. Nie jest to jednak jedyny sposób na skuteczną promocję salonu w sieci czy pozyskanie klientów. Jeśli chcesz mieć pomoc w zakresie marketingu i zarządzania salonem, skorzystaj ze wsparcia Versum!

Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:2    Średnia:5/5]



 

Chcesz, żebyśmy oddzwonili do Ciebie
w 5 minut?
Zamów połączenie
close-link



 

Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zamów połączenie
close-link