Jak zwiększyć sprzedaż w salonie, czyli 3 elementy udanego upsellingu

Czy wiesz, że Twój biznes mógłby przynosić większe dochody? Bez względu na liczebność załogi, lokalizację czy ceny usług, jeśli nie wykorzystujesz dosprzedaży, zarabiasz mniej niż to możliwe. Dowiedz się, jak zachęcić klienta do zakupu kosmetyku lub dodatkowej usługi!

Tym, co przyciąga klientów do dobrych salonów, są bez wątpienia zdolności pracowników. Braków w tym zakresie upselling nie nadrobi, ale pozwoli za to na maksymalne wykorzystanie potencjału Twojej ekipy i posiadanych zasobów. W gorszych okresach roku, kiedy kalendarz nie jest wypełniony po brzegi, może być kołem ratunkowym dla budżetu Twojej firmy. Mimo to dosprzedaż spotyka się często z awersją pracowników, którzy nie chcą być nachalni i nie podoba im się pomysł wciskania klientom przypadkowych produktów. Mają rację – nie tak powinno to wyglądać! Skuteczny upselling nie sprawia, że na twarzach klientów pojawia się irytacja, ale może spowodować, że zachęcając do kupna kosmetyków czy usług… zyskasz w ich oczach jako ekspert. Trzeba tylko wiedzieć co, jak i kiedy.

#1 Co proponować, by wyjść na swoje i zadowolić klienta?

Proponowanie tego, co akurat zalega na magazynie? Tak, ale tylko wtedy, gdy wpisuje się w potrzeby klienta. Jeśli trafi Ci się kosmetyczny bubel, stratę trzeba odżałować. W innych przypadkach stany magazynowe warto mieć na uwadze – jeśli wiesz, że dany produkt jest naprawdę godny polecenia, rób to bez obaw. Pamiętaj jednak, by zawsze zadać sobie pytanie: czy to przyniesie realną korzyść klientowi? Nie dotyczy to tylko produktów. Jeżeli ktoś umówił się na strzyżenie włosów, a broda jest bez zarzutu, nie proponuj, że się nią zajmiesz. Jeżeli jednak uważasz, że przy nowej fryzurze inny kształt brody lepiej uwydatni atuty twarzy, powiedz to! Trafne rekomendacje to nie tylko szansa, by zwiększyć zyski w salonie kosmetycznym i fryzjerskim – to budowanie wizerunku eksperta.

#2 Jak rozmawiać, żeby sprzedaż doszła do skutku?

Sprzedaż następuje zanim klient będzie miał okazję zobaczyć efekt proponowanego zabiegu czy usługi. Sposób, w jaki o nich opowiadasz, jest więc kluczowy. Nie każdy musi to umieć, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by nauczyć się, jak zachęcać do kupna kosmetyków! Zacznij od pielęgnowania swojej pewności siebie. Kiedy coś polecasz, musisz być przekonany, że masz rację – klienci to czują. Nie powinno być z tym problemu, jeśli uświadomisz sobie, że przecież świetnie znasz się na swojej robocie i przyswoiłeś porady z poprzedniego punktu tego artykułu. Druga rzecz to odpowiednie formułowanie pytań.

Ty: Może jeszcze zabieg na dłonie? 
Klientka: Nie, dziękuję. 

Koniec, upselling spalony, na Twoje własne życzenie! Pytania zamknięte najczęściej spotykają się z odpowiedzią odmowną. Spytaj lepiej: Kiedy ostatnio dłonie były intensywnie nawilżane? Cokolwiek klientka odpowie, masz nadal pole manewru. Pamiętaj, że jako specjalista masz też przewagę. Dostrzegasz to, o czym ona może nie mieć pojęcia, na przykład oznaki, że skóra potrzebuje regeneracji. Ważne tylko, by potrafić uargumentować swoje zalecenia. A jeśli chcesz zaproponować dodatkowy zabieg i mieć pewność, że klientka Ci nie odmówi, przygotuj sobie wcześniej grunt. Podpytaj, jakie ma plany na później. Przed randką przyda się może coś ekstra, ale jeśli wraca do biura, poleć raczej kosmetyk, żeby nie traciła czasu.

#3 Kiedy zadawać pytania, aby usłyszeć pożądaną odpowiedź?

O tym, jak zwiększyć zyski w salonie kosmetycznym czy fryzjerskim poprzez upselling, powinni co nieco wiedzieć wszyscy Twoi pracownicy, bo nie tylko w czasie wykonywania usługi jest okazja do dodatkowej sprzedaży. Właściwe pytania warto też zadawać w innych sytuacjach. Kiedy rodzic dzwoni, by zapisać swoje dziecko na wizytę, powinien usłyszeć o pakiecie dla taty i syna. Gdy klient zjawia się w salonie, warto zaproponować mu bogatszy wariant usługi, na którą się umówił. Kiedy przychodzi do płacenia rachunku, a zajmuje się tym nie osoba wykonująca zabieg, tylko recepcja, koniecznie trzeba upewnić się, czy specjalista zalecił jakiś produkt – w tym momencie klient może jeszcze zmienić zdanie i go kupić.

Jeśli stosujecie dobre praktyki, upselling może być sytuacją komfortową dla pracowników i przynosić klientowi dodatkowe korzyści. To zupełnie tak, jak Versum – korzystając z nowoczesnego systemu do zarządzania salonem, ułatwiasz pracę całej swojej załodze i możesz imponować klientom wygodnymi dla nich rozwiązaniami, jak rezerwacja online czy automatyczne przypomnienia o wizycie.

Nie znasz jeszcze Versum?

Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:5    Średnia:4.2/5]



 

Chcesz, żebyśmy oddzwonili do Ciebie
w 5 minut?
Zamów połączenie
close-link



 

Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zamów połączenie
close-link