Rachunek sumienia managera salonu beauty

Rachunek sumienia managera salonu kosmetycznego

Koniec roku to czas podsumowań. Jeśli zarządzasz biznesem w branży hair & beauty, wykorzystaj ten moment, żeby zadać sobie pytanie: co w mijającym roku można było zrobić lepiej?

Jako manager salonu kosmetycznego czy fryzjerskiego masz naprawdę wiele na głowie. Nie zawsze jesteś w stanie wszystkiego dopilnować, a niektóre rzeczy w natłoku spraw mogą Ci po prostu umknąć. To naturalne, ale przecież w prowadzeniu biznesu chodzi o rozwój. Opowiadając sobie na poniższe pytania, określisz, nad jakimi obszarami warto popracować w nadchodzącym roku. My podpowiemy Ci, jak to zrobić!

Manager salonu kosmetycznego niczym dyspozytor

Delegowanie zadań to klucz do dobrej organizacji pracy. Tymczasem wielu managerów ma tendencję do myślenia: “ja zrobię to lepiej/szybciej”. Czasem wynika to z obawy, że inny pracownik może okazać się w czymś lepszy, a czasem z braku zaufania do załogi.

Dlaczego warto nad tym pracować: żeby mieć więcej czasu na rozwijanie biznesu i zadania, którymi naprawdę możesz zająć się tylko Ty. No i żeby zbyt szybko się nie wypalić, biorąc na siebie zbyt wiele pracy.

Rozwiązanie: przekazuj wszystkie zadania, których nie musisz wykonywać osobiście. Po każdym tygodniu zrób podsumowanie, które pozwoli sprawdzić, czy jakieś prace można było przekazać. Staraj się powoli wdrażać pracowników w nowe zadania, stopniowo ograniczając swoją rolę.

Budowanie atmosfery zaufania

Jak wspomnieliśmy wyżej, niechęć do delegowania zadań może wynikać z braku zaufania do pracowników. Jeśli im nie ufasz, to prawdopodobnie nie znasz ich zbyt dobrze. A jeśli ich nie znasz, to pewnie dlatego, że.. oni nie ufają Tobie. To błędne koło można i należy przerwać!

Dlaczego warto nad tym pracować: zespół zbudowany na wzajemnym szacunku i zaufaniu jest bardziej efektywny i zaangażowany.

Rozwiązania: pomagaj pracownikom w rozwiązywaniu problemów i daj im odczuć, że mają Twoje wsparcie. Szanuj ich czas wolny. Jeśli dzielą się z Tobą informacjami z życia prywatnego, staraj się co nieco zapamiętać – na przykład jak mają na imię ich dzieci. Podkreślaj rolę zespołu w funkcjonowaniu salonu. Okazuj wyrozumiałość w przypadku trudności w życiu prywatnym (np. nagły urlop). Nie krytykuj pracownika w obecności innych. Jeśli masz mu coś do zarzucenia, porozmawiaj w cztery oczy i przedstaw spokojnie swoje racje.

Pochwały mają magiczną moc

Wiedza o tym, jak wyrażać krytykę, jest ważna, ale jeszcze ważniejsze jest okazywanie uznania! Jak to u Ciebie wygląda? Czy mówisz pracownikom, z czego jesteś zadowolony? Potrafisz wskazać ich sukcesy?

Dlaczego warto nad tym pracować: doceniony pracownik jest bardziej efektywny, pozytywnie wpływa na morale zespołu i atmosferę, którą czują klienci.

Rozwiązania: jeżeli zauważasz osiągnięcia pracownika lub gdy mile Cię czymś zaskoczy, nie zostawiaj tego dla siebie – podziel się swoją opinią z zainteresowanym, a być może też z pozostałymi osobami. Możesz organizować spotkania podsumowujące, na przykład co roku, na których wszyscy razem omówicie sukcesy. W ich dostrzeżeniu pomoże Ci okresowa ocena pracy każdego z członków zespołu.

Flamboyage? Manager salonu fryzjerskiego musi wiedzieć, co to!

Sukcesy mogą osiągać tylko zmotywowani pracownicy. A co najlepiej motywuje? Przykład płynący z góry! Czy wypełniasz swoje obowiązki sumiennie, a inni pracownicy to widzą? Czy Twoje zachowanie wobec klientów jest takie, jakiego oczekujesz od pracowników? A jeśli zajmujesz się wyłącznie zarządzaniem, czy wiesz coś o specjalizacji salonu? Nie musisz być fryzjerem, żeby rozumieć, na czym polegają oferowane przez Twój gabinet zabiegi! Jako manager musisz świecić przykładem.

Dlaczego warto nad tym pracować: to lider nadaje rytm i wyznacza standardy.

Rozwiązania: informuj pracowników o tym, czym się zajmujesz. Nawiązuj interakcje z klientami i bądź na bieżąco z ofertą salonu, a także z branżowymi nowinkami. Wymagając od innych, wymagaj też od siebie.

Szlifowanie brylantów

Będąc managerem salonu kosmetycznego, decydujesz o zarobkach pracowników. Płacisz za ich umiejętności i wiedzę. Czy masz pewność, że są to dobrze wydane pieniądze? Czy delegujesz zadania w taki sposób, by wykorzystać unikatowe cechy pracowników? Zwracasz uwagę i umiesz wykorzystać kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność czy umiejętność pracy w zespole?

Dlaczego warto nad tym pracować: żeby stworzyć zespół, który działa jak dobrze naoliwiona maszyna, nawet pod Twoją nieobecność.

Rozwiązania: zwracaj uwagę na kompetencje miękkie już na etapie rekrutacji – nie patrz wyłącznie na doświadczenie, zastanów się, jakich cech potrzebuje osoba na dane stanowisko. Daj pracownikowi możliwość wykazania się, kiedy dostrzeżesz cechę wartą rozwijania.

Manager to siła napędowa

Najważniejszym zadaniem managera salonu jest rozwijanie biznesu. Wiele osób na tym stanowisku zapomina jednak o tym i stoi w miejscu, ograniczając się do załatwiania bieżących potrzeb. A Ty? Czy korzystasz z dostępnych narzędzi, by usprawnić pracę salonu? Czy dbasz o rozwój pracowników wysyłasz ich na szkolenia?

Dlaczego warto nad tym pracować: bo od tego zależy być albo nie być Twojego salonu.

Rozwiązanie: uwzględnij w budżecie salonu koszty szkoleń pracowników, staraj się je w miarę możliwości opłacać lub współfinansować, organizuj wyjazdy na targi. Bądź na bieżąco z branżowymi nowinkami, które pozwalają usprawnić pracę salonu – dowiedz się na przykład czym jest Moment Pay od Versum i dlaczego warto wprowadzić w salonie płatności online.

Ile błędów zdarzyło Ci się popełnić w mijającym roku? Nieważne! Najważniejsze to uświadomić sobie, jakie obszary wymagają zmian, i zacząć działać. Zapisz punkty, nad którymi musisz pracować i w ciągu następnego roku notuj swoje postępy. A pod koniec 2020 wróć do tego tekstu i sprawdź, jak Ci poszło!

Nie znasz jeszcze Versum?

Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:3    Średnia:4.3/5]



 

Chcesz, żebyśmy oddzwonili do Ciebie
w 5 minut?
Zamów połączenie
close-link



 

Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zamów połączenie
close-link