Wszystko, co musisz wiedzieć o ankiecie “Bezpieczny Salon”

Ankieta "Bezpieczny salon" dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich

Regulacji i zaleceń dla branży hair & beauty jest sporo, a w internetowych dyskusjach pojawiają się wątpliwości związane z ich interpretacją. Często dotyczą one kwestii zbierania informacji o stanie zdrowia klientów.

Darmowa funkcja ankiety ułatwi w salonie urody stosowanie się do wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego i odciąży Cię w tym wyjątkowym czasie. Warto jednak wiedzieć, co dokładnie znajduje się w zaleceniach. Należy przeprowadzać ankietę zdrowotną w salonie czy nie? Zbierać formularze z podpisami, a może nie? Czy ankieta “Bezpieczny Salon” wystarczy? Przeczytaj i dowiedz się.

Jak działa ankieta online przed wizytą?

Tak jak wcześniej, umówiony klient na dzień przed wizytą otrzyma przypomnienie o niej. Jednak teraz będzie do niego dołączony link do ankiety zdrowotnej. Po kliknięciu klient będzie mógł odpowiedzieć na cztery pytania:

  • czy występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną?
  • czy jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny?
  • czy zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie?
  • czy w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji?

Jeśli przynajmniej na jedno z tych pytań odpowiedź będzie twierdząca, klient zostanie poproszony o odwołanie wizyty. Jeśli wszystkie odpowiedzi będą negatywne, otrzyma potwierdzenie, że może przyjść do salonu, a także przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa. Ty w szczegółach wizyty zobaczysz informację o tym, czy wizyta może się odbyć, czy też nie – bez odpowiedzi na poszczególne pytania. Dlaczego tak? Za chwilę do tego przejdziemy.

Co mówią wytyczne GIS?

Procedury opracowane przez Główny Inspektorat Sanitarny dla salonów fryzjerskichdla salonów kosmetycznych nie nakładają na nie obowiązku przeprowadzania wywiadu epidemiologicznego, ale musisz poinformować klienta, że nie może przyjść na wizytę, jeśli odpowiedź na któreś z pytań przytoczonych powyżej (znajdujących się w naszej ankiecie zdrowotnej dla salonów) jest w jego wypadku twierdząca. W wytycznych nie ma jednak mowy o gromadzeniu i przechowywaniu takich danych. W razie podejrzenia zakażenia u klienta lub pracownika salonu sanepid może wymagać od Ciebie listy osób, które przebywały w salonie w tym samym czasie, co osoba potencjalnie zakażona. Są to jedyne informacje o klientach, jakie musisz zbierać w związku z zagrożeniem epidemicznym.

Ankieta “Bezpieczny Salon” jest więc rozwiązaniem korzystnym dla Ciebie z trzech powodów:

  • wiesz, czy wizyta nie stanowi zagrożenia,
  • nie zbierasz danych wrażliwych,
  • masz dowód na dopełnienie obowiązku informacyjnego.

Zbieranie formularzy a ochrona danych osobowych

Informacje o stanie zdrowia to dane wrażliwe, których przetwarzanie jest wyjątkowo kłopotliwe. W przypadku zawodów medycznych istnieje wiele przepisów, które jasno mówią, jak z nimi postępować. Brakuje niestety podobnych aktów prawnych dla branży hair & beauty. W praktyce oznacza to, że zbieranie takich danych nie jest zabronione, ale jeśli coś pójdzie nie tak (np. klient wysunie jakieś roszczenia w związku z niewłaściwym jego zdaniem przechowywaniem tych informacji), konsekwencje dla salonu mogą być bardzo nieprzyjemne. Warto więc kierować się zasadą: jeśli dane wrażliwe nie są Ci koniecznie potrzebne do przeprowadzenia bezpiecznego zabiegu, nie zbieraj ich. W przypadku zagrożenia koronawirusem tak nie jest – potrzebujesz jedynie potwierdzenia klienta, że został poinformowany i że nie spełnia żadnej z przesłanek uniemożliwiających wizytę.

A jeśli klient skłamie lub nie wypełni ankiety?

W pierwszym przypadku niestety nie możesz nic zrobić. Jak wiele innych sytuacji, tak i ta opiera się na wzajemnym zaufaniu. To na kliencie ciąży odpowiedzialność udzielania odpowiedzi zgodnie z prawdą. Po Twojej stronie leży obowiązek poinformowania o ewentualnych przeciwwskazaniach i odwołania wizyty, jeśli zajdzie któreś z nich – umożliwia Ci to ankieta zdrowotna. Czy oświadczenia z podpisami mogłyby pomóc? Nie, ponieważ jeśli ktoś chce skłamać w tak ważnej kwestii, podpis go przed tym nie powstrzyma. Informacja zwrotna, którą otrzymujesz, potwierdza jego odpowiedzi, więc jest wiążąca. Zbieranie podpisów na miejscu mija się też z celem, skoro potencjalnie zakażony klient już pojawił się w salonie.

W przypadku gdy klient nie wypełni ankiety przed wizytą online po kilku godzinach od jej otrzymania, spróbuj się z nim skontaktować. To ważne, bo celowe unikanie odpowiedzi jest podejrzane. Jeśli natomiast klient zwyczajnie ją przeoczył, z pewnością się zreflektuje. W takiej sytuacji telefonicznie musisz przekazać mu, że nie może przyjść na wizytę, jeśli zachodzi jedna z przesłanek wymienionych na początku tekstu. Zachęć też mimo wszystko do wypełnienia ankiety, aby mieć potwierdzenie dopełnienia obowiązku informacyjnego.

Chcieliśmy, aby ankieta “Bezpieczny Salon” zapewniała bezpieczeństwo nie tylko w aspekcie zdrowotnym, ale i prawnym. To przemyślane rozwiązanie, dzięki któremu ograniczysz ryzyko zakażenia, ale też nie stworzysz dla salonu dodatkowego zagrożenia związanego z niedopełnieniem formalności. Nie musisz wysyłać nic więcej – po wypełnieniu ankiety i otrzymaniu pozytywnego komunikatu klient otrzyma także informację o środkach ostrożności, które musi zachować. Zacznij z niej korzystać już dziś!

Włącz funkcję ankiety

[Głosów:20    Średnia:4.1/5]



 

Chcesz, żebyśmy oddzwonili do Ciebie
w 5 minut?
Zamów połączenie
close-link



 

Chcesz, żebyśmy do Ciebie oddzwonili?
Zamów połączenie
close-link