Jak tworzyć skuteczne newslettery?

Jak tworzyć skuteczne newslettery

Newslettery to doskonały sposób na utrzymanie stałego kontaktu z klientami oraz przekazywanie im istotnych informacji. Jednak swoje zadanie spełniają tylko wtedy, gdy są odpowiednio przygotowane. Jak więc stworzyć skuteczny newsletter?

Można wykorzystać je do bieżącej komunikacji, ale i podczas okresowych kampanii promocyjnych. Dobre newslettery pomogą Ci w utrzymywaniu relacji ze stałymi klientami, a także w odnawianiu kontaktu z tymi, którzy przestali odwiedzać Twój salon. To również jedno z podstawowych narzędzi do realizacji działań marketingowych – a konkretnie do informowania odbiorców o organizowanych akcjach, nowościach i wyjątkowych ofertach. Jednak aby tego typu wiadomości były skuteczne, muszą zostać właściwie przygotowane. Czy wiesz, czym charakteryzuje się dobry newsletter? Mamy dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek.

Jak stworzyć newsletter w formie maila?

1. Skompletuj dane. Jeżeli chcesz przesyłać swoim klientom newslettery, potrzebujesz przede wszystkim ich danych kontaktowych. Adresu e-mail i nr telefonu – jeśli zamierzasz wysyłać wiadomości także w formie SMS. Korzystając z systemu Versum łatwo stworzysz przejrzystą, elektroniczną bazę klientów, którą w razie potrzeby możesz dowolnie filtrować.

2. Dobry temat maila to tak naprawdę pierwszy krok do sukcesu. To od niego zależy, czy odbiorca w ogóle otworzy maila – czy też od razu się go pozbędzie. Temat powinien budzić ciekawość i zachęcać do przeczytania zawartości. Uwaga jednak na nadużywanie wykrzykników i wielkich liter. Twoi klienci nie lubią, gdy na nich “krzyczysz” 🙂

3. Preheader, czyli pierwsze zdanie w newsletterze, które wyświetla się w zamkniętym mailu – zaraz po tytule. Dobrze, żeby jego treść dopełniała temat lub stanowiła swego rodzaju “haczyk” – wstęp do treści newslettera, który dodatkowo zachęci odbiorcę do otworzenia wiadomości.

Uwaga! Preheader nie może być widoczny w treści, po otwarciu maila. Tekst powinien mieć kolor tła, tak, aby wyświetlał się jedynie na liście odebranych wiadomości, po temacie.

4. Treść powinna być przede wszystkim zwięzła i przystępna – dzięki temu wzrosną szanse, że odbiorca przeczyta całość. Musi zaciekawiać, jednak nie może zdradzać od razu wszystkich informacji – szczególnie, jeśli celem jest skłonienie klienta do kliknięcia w odnośnik. Zadbaj również o to, aby ton wiadomości był dopasowany do grupy odbiorców, a jednocześnie spójny z tonem komunikacji, który stosujesz na co dzień w innych kanałach.

Uwaga! Na samym końcu newslettera należy umieścić informację o możliwości wypisania się z listy odbiorców – to wymóg prawny. Nie musisz o tym pamiętać, jeżeli swoje newslettery tworzysz z pomocą Versum – wtedy dopisek dodawany jest domyślnie.

5. Układ maila powinien być jasny i przejrzysty – taki, aby odbiorca w pierwszej kolejności zwrócił uwagę na najważniejsze elementy. Optymalna szerokość newslettera dla laptopów to około 600px – oczywiście możesz zastosować większą, jednak ta daje pewność, że wszystko wyświetli się poprawnie. Jako że newsletter to regularna forma komunikacji z klientami, jego układ również powinien być stały.

6. Przycisk CTA (call to action) – czyli zawarty w mailu odnośnik, który kieruje odbiorcę tam, gdzie sobie tego życzysz – na bloga, do rezerwacji online itd. Powinien być dobrze widoczny oraz wyróżniać od tekstu i tła (żywe kolory, charakterystyczny kształt). Zwróć uwagę, aby hasło (wezwanie) na przycisku jasno wskazywało, co stanie się w momencie, gdy odbiorca w niego kliknie.

7. Zdjęcia (i załączniki) – jeśli zamieszczasz je w swoim newsletterze, zwróć uwagę na dwie ważne kwestie:

  • Po pierwsze na “wagę” plików. Rozmiar maila (nie powinien przekraczać 50 – 70 kB) może spowodować, że filtry zabezpieczające ocenią go jako SPAM, przez co nigdy nie trafi do odbiorcy. Ponadto, obszerne pliki długo się ładują, a nie chcesz przecież, aby klient zdążył przeczytać i zamknąć wiadomość zanim obraz załaduje się do końca.
  • Po drugie na to, co się stanie, jeżeli z jakiegoś powodu obraz nie zostanie wyświetlony. Dobrą metodą jest stosowanie tzw. “atrybutu alt”, czyli osadzanie zdjęć w taki sposób, aby w razie czego na ich miejscu pojawiał się odpowiedni tekst (np. “fotografia manicure hybrydowego”).

8. Odbiorcy – wysyłaj newslettery tylko do tych osób, które faktycznie mogą być zainteresowane daną informacją. Przesyłając komuś maila na temat, który nie ma szans go zaciekawić, ryzykujesz, że taka osoba wypisze się z Twojej listy dystrybucyjnej – bo nie będzie chciała otrzymywać więcej niewartościowych wiadomości.

Uwaga! Pamiętaj, że zgodnie z RODO, adresaci Twoich wiadomości muszą wyrazić zgodę na ich otrzymywanie. Jakie zgody są niezbędne do newslettera? Przede wszystkim zgoda na otrzymywanie wiadomości handlowych i marketingowych.

9. Kiedy wysłać newsletter? Termin i częstotliwość wysyłania zależy głównie od tego, co masz do zaoferowania klientom. Jeżeli organizujesz dużo promocji, możesz pozwolić sobie na częstszą wysyłkę – nawet 2-3 razy w miesiącu. Choć celem newsletterów jest przede wszystkim utrzymanie kontaktu z odbiorcami Twoich usług, niedobrze byłoby zasypać ich lawiną wiadomości – bo zrezygnują z otrzymywania ich.

Jak stworzyć newsletter idealny?

Przede wszystkim testuj i analizuj efekty. Aby dopracować newsletter do perfekcji, warto trochę poeksperymentować z treścią, układem, a także terminami wysyłki (dzień/godzina) i obserwować, jak się sprawdzają. Wskaźnikami będa tu np. współczynnik kliknięć w przycisk CTA (lub obrazki, jeśli były linkowane), ilość zapisów na wizyty, ale także wypisów z listy mailingowej. Te ostatnie to zwykle pierwsza wskazówka dotycząca skuteczności newslettera. Jeżeli niedługo po wysyłce zrezygnowało z niego wiele osób, być może warto zastanowić się, czy dobrze dobierasz grupę odbiorców, odpowiednio formułujesz treść lub czy nie przesadzasz z ilością maili.

Nie zaszkodzi także od czasu do czasu zapytać klientów podczas wizyty, co myślą o przesyłanych przez Ciebie wiadomościach.

Jak zrobić i wysłać newsletter, czyli narzędzia do projektowania i wysyłki

Kompleksowy kreator, a także wygodne narzędzia do wysyłki mailingów znajdziesz w systemie Versum. Z ich pomocą starannie zaprojektujesz każdy szczegół swojego newslettera, a także łatwo określisz grupę odbiorców – tak, aby Twoje wiadomości zawsze trafiały dokładnie to tych osób, do których powinny. Możesz skorzystać również z zewnętrznych narzędzi (czasami darmowych), jednak w tym przypadku konieczne będzie stworzenie osobnej lub skopiowanie zgromadzonej w Versum bazy klientów.

Dobrze przemyślany i starannie przygotowany newsletter to skuteczne narzędzie marketingowe i doskonały kanał komunikacji z klientami. Wbrew pozorom przygotowanie go nie jest bardzo trudne – a jeszcze łatwiejsze staje się dzięki wsparciu odpowiednich narzędzi. Koniecznie sprawdź, jak pomoże Ci w tym system Versum!

Zacznij korzystać za darmo

[Głosów:1    Średnia:5/5]


Pobierz bony na Dzień Kobiet i już dziś zacznij kampanię promocyjną!
Pobierz bezpłatnie
close-link



 


 
Pobierz bony na Dzień Kobiet i już dziś zacznij kampanię promocyjną!
Pobierz bezpłatnie
close-link